“Jeg skjønner fortsatt ikke hva forskjellen på radio og podkast er”, sa han. Jeg hadde laget Ingefær podkast i et halvt års tid og var hos et mediebyrå for å selge inn Ingefær som et lurt sted å annonsere på.

“Å annonsere på podkast er å skyte blink, mens å annonsere på radio er å skyte med hagle”, sa jeg. 

Lyd er vel lyd, var konklusjonen fra mediebyrået og jeg gikk hjem uten videre møteavtaler.

Det var ikke bare hos dem jeg måtte forklare hva jeg drev med. I 2015 var det nesten ingen norske podkaster, få som visste hva podkast var og enda færre som faktisk lyttet.

Jeg så til Sverige og USA hvor markedet var større og var overbevist om at lyttertall ville eksplodere og annonsører flytte etter. 

Men det tok lengre tid enn jeg trodde.

Nå tjener de største podkastene gode penger, selv om mange annonsører fortsatt lurer på ROI i podkast.

46 % av befolkningen lytter til podcast, 2 av 10 lytter daglig og mer enn 1 av 5 har utført en handling etter å ha hørt reklame i podkast.* Og i følge tall fra Podcastindex er det nesten 7000 registrerte podkaster i Norge!

Podkast har gått fra å være noe ukjent, til noe de fleste av oss har et forhold til. Og det har påvirket mulighetsrommet for nye podkaster nå i forhold til da jeg startet i 2015. Å være med på den reisen har vært skikkelig morsom (og arbeidsom). Mer om det senere!

PS: Ingefær fikk gjennom årene mange annonsører som trodde på dette nye lydmediet. De ble fornøyde også – men det spørs jo selvsagt an på mange faktorer. Mer om det senere også!

 

*kilde: den store podrapporten for 2023.

Motta nyhetsbrev?

En gang i uken sender jeg klem og pepp til din digitale postkasse slik at både din og min uke blir litt bedre. Mitt mål er å gi deg kunnskap og verktøy slik at du kan ha det bra og levere på topp der du ønsker å skinne!